Generellt sett gäller samma lagar och regler för elcyklar som för vanliga cyklar om elcykeln definieras som en cykel. Här går vi igenom hur elcykeln definieras och de trafikregler den måste följa om den definieras som en cykel. En elcykel kan dock även definieras som en moped och då finns det andra regler som träder i kraft. Läs mer tips och råd om elcyklar.
När definieras en elcykel som en cykel?
En elcykel räknas som en cykel om den uppfyller följande kriterier:
- Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, till exempel i uppförsbacke eller vid snabb acceleration.
- Motorn får endast förstärka kraften från tramporna. Motorn får inte användas över 25 km/h.
- Motorn får max vara på 250 watt.
Om elcykeln går utanför dessa kriterier kommer den ej längre att klassas som cykel. Den kan då till exempel klassas som moped varpå andra regler träder i kraft. Det är därför ytterst viktigt att kontrollera elcykelns funktion. Det kan till exempel vara väldigt annorlunda om du köpt elcykeln i annat land än Sverige där andra lagar appliceras. Det är inte ovanligt att snabbare och starkare elcyklar säljs i andra länder.
Vilka regler gäller för elcykel?
Om el-cykeln definieras som cykel enligt kriterierna ovan så gäller samma lagar som för en vanlig cykel. De reglerna följer här i korthet:
En cykel måste ha:
- Ringklocka
- Broms
- Belysning och reflexer om du cyklar när det är mörkt – se mer detaljerad beskrivning på Transportstyrelsens hemsida
Cykelhjälm
Barn och ungdomar under 15 år måste bära hjälm.
Att cykla elcykel på väg
Man cyklar på höger sida av körbanan. Om det finns en cykelbana ska den användas. Men även om det finns en cykelbana får du cykla i körbanan om det är lämpligare för att ta dig till ditt mål. Var i så fall extra försiktig då bilister förväntar sig att du cyklar på cykelbanan på sträckor som har cykelbana.
Passagerare
Det får endast vara det antal människor på fordonet som fordonet är avsett för.
Du kan läsa mer utförligt om reglerna på Transportstyrelsens hemsida.